Over dit stuk

Bijzondere bronzen kop van een vrouw met oorbel, deze groene dame met geloken ogen heeft iets melancholisch en liefdevols in haar blik. Daarnaast is ze ook erg mooi en intrigerend. Ze heeft een mooie lange hals en opgestoken haar en heel in de verte doet ze me een beetje aan de vrouwen van Modigliani denken. Ze is elegant en mysterieus. De kunstenaar, Silvano Vismara (MIlaan, 1936) is dan ook Italiaans, maar daar houdt de overeenkomst dan ook wel op, denk ik. Deze dame is ontstaan eind jaren 60, misschien begin jaren 70. Vismara heeft een paar bronzen gezichten gemaakt, zoals hij ze noemt, allemaal verschillend, maar wel herkenbaar van zijn hand. Moederschap, maar ook de draad van de godin Ariadne, waren allemaal thema's in zijn werk. Hij was geïntrigeerd door de vrouw, en heeft haar vele malen afgebeeld in zijn schilderijen en zijn beeldhouwwerken.

Opvallend is ook de kleur van het patina, zo mooi groen, maar niet overal dekkend waardoor de kunstenaar heeft gespeeld met het brons dat er doorheen schijnt, zoals een schilder speelt met licht. Daarnaast heeft hij, zoals een schilder dat doet op een paneel met de achterkant van zijn kwast, gekrast in de was, zoals bij de ogen en de mond, prachtig, zoals hij dat geaccentueerd heeft.

Het werk is gegoten in massief brons en het 2x gesigneerd in de hals, éénmaal een gegoten en éénmaal een gegraveerde signatuur 'Vismara'. De oorbel is van metaal, verweerd en wel, en hoort bij het werk.


Biografie:
Silvano Vismara, geboren op 28 december 1939 in Milaan, is een veelzijdige kunstenaar, gespecialiseerd in beeldhouwen, schilderen en grafische kunst. Hij begon zijn artistieke opleiding aan de gerenommeerde
Accademia di Brera en vervolgde zijn opleiding aan de Hogere Kunstschool in het Castello Sforzesco, eveneens in Milaan.

Vismara’s kunst kenmerkt zich door een harmonieuze samensmelting van schilderkunst en beeldhouwkunst, waarbij hij beide disciplines met dezelfde intensie en passie benaderd. Zijn schilderijen vertonen een gemengde techniek met een figuratief-moderne stijl.
De beeldhouwkunst, oorspronkelijk in methacrylaat en later in brons, is geïnspireerd door de vele lijnen van Ariadne die ook in zijn schilderijen te zien zijn.

In zijn schilderijen legt Vismara vaak nadruk op gezichten, naakten, vrouwelijke figuren en moederschap, die doordrongen zijn van een melancholische sfeer. Deze melancholie weerspiegelt de pijnlijke conditie van de menselijke staat, zo zegt hij. Zijn werken omvatten verder kuikens, paarden, pelikanen, hanen en stillevens op turquoise-blauwe achtergronden.

Vismara's beeldhouwkunst, vooral zijn bronzen sculpturen, ademen de magische levendigheid van het leven. Hij begon met methacrylaat, een materiaal dat vloeibaar en koud wordt bewerkt, waarbij de optische eigenschappen zorgen voor een spel van kleuren die de gebrokenheid van de wereld uitdrukken. Zijn bronzen sculpturen, zoals de krachtig galopperende paarden en de vechtende hanen, stralen de kracht van de natuur uit.
De vrouwelijke gezichten in zijn werken zijn zowel agressief als van een verbijsterende schoonheid, en de moederschapsscènes variëren van jong tot laat maar altijd liefdevol.

Vismara heeft talloze tentoonstellingen gehouden, zowel in Italië als internationaal. Zijn werk is te zien geweest in prestigieuze galerieën en musea, waaronder:

  • Permanente Tentoonstelling van Schilderkunst, Milaan (1969)
  • Tentoonstelling van Religieuze Kunst, Piacenza (1971)
  • Kunstbeurs van Bazel, Zwitserland (1972-1982)
  • Galleria Cle, Duitsland (1979)
  • Nationaal Museum van Wetenschap en Technologie, Milaan (1981-1982)
  • New York (1989)

Zijn bijdragen aan de kunst zijn erkend met diverse prijzen, waaronder de Zilveren Medaille van de Accademia di Brera (1962-1964) en de Bronzen Medaille van de Hogere Kunstschool (1962-1964).

Vismara heeft talrijke werken gemaakt voor de stad Cinisello Balsamo, zoals het bronzen en gouden sculptuurwerk "Spiga d’Oro" en het bronzen hoogreliëf "Aan de kinderen beloften van vreugde".
Zijn monumentale werken omvatten het bronzen monument van Paus Johannes XXIII in Vieste (1987) en het bronzen portaal van de Regina Pacis Kerk in Cusano Milanino (2000).



Conditie

Uitstekend


Materiaal:
Brons

Afmetingen:

Hoogte: 31,5 cm (12,4")
Inclusief de sokkel:
Hoogte: 36,5 cm (14,37")

Periode:
1965-1970

Herkomst:
Italië

Kunstenaar / atelier:
Silvano Vismara,