Over dit stuk

Houten panter, uit de jaren 1920-1930, de Art Deco periode. Deze panter is direct uit hout gesneden. Ik heb het over een panter, maar het zou overigens ook een luipaard of een poema kunnen zijn. Ik vind het moeilijk te zien.
De kunstenaar, Fritz Behn, heeft hem uit één stuk hout willen snijden, inclusief de sokkel. Soms lukte dat net niet en moest hij er een stukje inzetten, dat is dan ook nog te zien.
De panter is prachtig qua uitstraling. Hij staat er echt in al zijn glorie.

Fritz Behn heeft meerdere reizen naar Oost Afrika gemaakt waar hij de wilde dieren heeft bestudeerd. Dit heeft hem ook internationaal op de kaart gezet. Zijn diersculpturen waren geliefd en hij heeft ook veel opdrachten gehad voor grote publieke werken.

Helaas is de panter niet gesigneerd. De panter is wel toegeschreven aan de Duitse beeldhouwer, Frits Behn (1878-1970), hij heeft veel dieren geportretteerd, meestal zijn ze in brons gegoten. Vaak zijn het roofdieren en dan vooral de katachtigen zoals deze panter. De manier waarop de panter zit op zijn sokkel, in rust, maar nog wel alert, is typerend voor hem. Bijzonder zijn de zeer gedetailleerd weergegeven klauwen, terwijl de rest van het lijf, zoals de kop, wel licht gestileerd qua stijl is, wat weer helemaal overeen komt met zijn andere werken uit de Art deco periode.
Het hout is mooi gepatineerd door de tijd. De houten sokkel is mee gesneden in het ontwerp en is geëboniseerd. Het effect is prachtig.

Biografie:
Fritz Behn (Klein Grabow, 1878-München, 1970). Hij studeerde van 1898 tot 1900 aan de kunstacademie in München. In 1900 besloot hij zich aan te sluiten als zelfstandig kunstenaar rond de kring van Adolf von Hildebrand en werd hij ook lid van de Secession in München. Hij werkte hard en in 1904 had hij zijn eerste solotentoonstelling in de Koninklijke Tentoonstellingsgebouw op de Koningsplatz in München.

In 1905, 1907 en 1909 deed hij mee aan de Biennale in Venetië. In die jaren 1907/08 en 1909/10 reisde hij ook naar de Duitse koloniën in Oost Afrika. Hij verbleef daar graag, maakte veel safaritochten en portretteerde veel dieren in gips, olifanten, roofdieren, apen etc. Bij thuiskomst werkte hij ze uit en liet ze gieten in brons. Hij krijgt internationale erkenning, in een Amerikaans tijdschrift wordt hij vergeleken met de Franse kunstenaar Barye.

Hij besluit ook studiereizen te maken , o.a naar Parijs, zo bezoekt hij in 1912 Rodin. Hij verblijft ook in Londen en Italië.Het gaat hem goed.
Hij krijgt veel opdrachten maar maakt ook veel vrij werk.

Dan breekt de Eerste Wereldoorlog uit, hij wordt gemobiliseerd en algauw krijgt hij problemen met zijn longen. Halverwege 1916 zit zijn diensttijd erop.Hij gaat weer aan het werk. Door zijn diensttijd is hij erg nationalistisch geworden.

In de jaren 20 verblijft hij enkele jaren in Brazilië, ook in verband met zijn gezondheid. Hij verdient er goed en keert uiteindelijk weer terug naar München. In de jaren dertig wordt hij lid van de NSDAP. Hij maakt portretbustes van enkele prominenten en tijdens de oorlogsjaren is hij directeur van de academie. Na de oorlogsjaren wordt hij terecht ontslagen vanwege zijn lidmaatschap, publieke aanbestedingen krijgt hij niet meer. Hij blijft actief als beeldhouwer werken tot zijn dood in 1970.

Literatuur:
- KLaus W. Jonas; “Der Bildhauer Fritz Behn”, Lübeck 2000




Conditie

We hebben een ervaren restaurator gevraagd wat barstjes op te vullen en de sokkel weer iets bij te kleuren op de sleetse storende plekjes, zonder de uitstraling teniet te doen. Het is tenslotte een oud werk. Het resultaat mag er zeker zijn.


Materiaal:
Hout

Afmetingen:
Hoogte: 30 cm (11,81")

Periode:
1920-1930

Herkomst:
Duitsland

Kunstenaar / atelier:
Fritz Behn (Attr.),