Over dit stuk

Schitterende solifleur vaas van Marcel Goupy. Het is verfijnd en elegant, deze kristallen solifleur (vaas voor 1 bloem). Op de bolle buik zijn 3 medaillons met een parkiet tussen het groen in email weergegeven.
De verfijning van het schilderwerk geeft al aan waarom Marcel Goupy zo'n grote naam heeft als glaskunstenaar.

De vaas is mooi gevormd, de vaas heeft een bolle buik die langzaam uitloopt tot een smalle hals. De vaas is beschilderd met email in de kleuren donkerrood, groen, paars, roze en wit.

Op de onderzijde is de vaas gesigneerd met M. Goupy in donkerrode email.

Biografie:
Marcel Goupy (Frankrijk,1886-1954), Schilder, keramist en decorateur van glas, kristal en ontwerper, was oorspronkelijk opgeleid als architect aan de l'Ecole des Arts décoratifs in Parijs.

Hij woonde en werkte in Parijs en had zijn eigen atelier. Hij ontwierp decors en decoreerde zowel porselein (Théodor haviland), aardewerk decors (België) als kristal en glas. In 1909 kwam hij in contact met Georges Rouard, waar hij ook voor ging ontwerpen. Hij exposeerde diverse jaren op de Salon d'Automne en in 1929 op de Contempora Exhibition in New York.

In 1914 maakte hij zijn eerste emailwerken op glas. Zijn email decoraties op glas waren zeer geslaagd en geliefd. In 1909 begon de galeriehouder Georges Rouard, op 34 Avenue de l'Opera, een galerie in het oude huis Á la Paix. Marcel Goupy werd gekoppeld aan Jules Mabut en samen maakten ze prachtige werken. De galerie contracteerde hem en andere kunstenaars als Jean Luce, Auguste Heiligenstein (Auguste Heiligenstein heeft eerst als assistent van Marccel Goupy gewerkt.), Maurice Marinot, Henri Navarre, André Thuret, Georges Despret en François-Emile Décorchemont. Zijn hele leven is Goupy verbonden gebleven met galerie Rouard. Hij exposeerde er ook permanent. Na het overlijden van Georges Rouard in 1929, werd Marcel Goupy artistiek directeur van Galerie Rouard.

Zijn productie bevatten veel gestileerde planten en bloemen, maar hij schilderde ook dieren en mensen, allen met email. Hij ontwierp haast kleine schilderijen van email die ook pasten bij de vorm van het glas. Hij vervolmaakte zijn technieken door ook het glas te gaan bewerken met kleurpoeders en ook ton sur ton te gaan werken. Altijd was zijn werk harmonieus en verrassend. Hij heeft meegedaan aan alle grote manifestaties in zijn tijd, zoals de Exposition Internationale des Arts Decoratifs in 1925, hij was daar ook één van de juryleden voor de sectie glas.

Zijn werk is internationaal zeer geliefd en terug te vinden in diverse museumcollecties, bijvoorbeeld in het Musée des Arts Décoratifs (MAD) in Parijs.

Literatuur o.a.:
- Philippe Olland; "Dictionnaire des Maîtres Verriers de l'Art Nouveau á l'Art Déco" Marques & signatures, pagina 166 en 167.
- Alastair Duncan; "Art Deco Complete", Thames & Hudson Ltd, London 2009. P. 383.
- Victor Arwas, 'Glass, Art Nouveau to Art Deco', Academy Editions London 1987.
- 'Wat is art nouveau & art deco waard', deel I&II, redactie Rob
Zeegers Janny Stuurman-Aalbers en Reinold Stuurman, Uitgeverij Scriptum
Art, Schiedam, NL en Snoeck-Ducaju & Zoon, Gent, België, 2001. Deel
II, p. 132 en 322.



Conditie

Uitstekend


Materiaal:
Glas, email

Afmetingen:
Hoogte: 23 cm (9,06")
Diameter hals: 2 cm (79")
Diameter foot: 5 cm (1,97")

Jaar:
circa 1925

Herkomst:
Frankrijk

Kunstenaar / atelier:
Marcel Goupy,