Mooie royale vaas van de Franse glaskunstenaar Marcel Goupy (Fr. 1886-1954). In deze periode was Goupy bezig met diverse glastechnieken, zo is deze vaas gemaakt van een dubbele laag helder glas, daarnaast heeft Goupy de vaas beschilderd met emaille.
Hij heeft gekozen
voor een landschap met verschillende gestileerde bomen, zoals
cypressen, berken en loofbomen, die weer in delen zijn omlijnd met goud,
dat in de verte doet denken aan de eeuwenoude cloisonné-techniek.
Ook de
eenvoud van de vorm met de iets uitlopende hals maakt het tot een stijlvol en tijdloos design. Rond 1928 was deze vorm zeer modern.
De vaas is destijds verkocht bij de gerenommeerde Galerie Rouard in Parijs, de vaste galerie van Marcel Goupy, daarnaast exposeerde Goupy ook altijd op de diverse Parijse Salons, de Contempora Exhibition in New York, 1929 en de Wereldtentoonstellingen.
De vaas is aan de onderzijde gesigneerd in zwart met 'M. Goupy'.
Biografie:
Marcel Goupy (Frankrijk,1886-1954),
Schilder, keramist en decorateur van glas, kristal en ontwerper, was
oorspronkelijk opgeleid als architect aan de l'École des Arts décoratifs
in Parijs.
Hij woonde en werkte in Parijs en had zijn eigen atelier. Hij ontwierp decors en decoreerde zowel porselein (Théodor Haviland), aardewerk decors (België) als kristal en glas. In 1909 kwam hij in contact met Georges Rouard, waar hij ook voor ging ontwerpen. Hij exposeerde diverse jaren op de Salon d'Automne en in 1929 op de Contempora Exhibition in New York.
In 1914 maakte hij zijn eerste emailwerken op glas. Zijn email
decoraties op glas waren zeer geslaagd en geliefd. In 1909 begon de
galeriehouder Georges Rouard, op 34 Avenue de l'Opera, een galerie in
het oude huis Á la Paix. Marcel Goupy werd gekoppeld aan Jules Mabut en
samen maakten ze prachtige werken. De galerie contracteerde hem en
andere kunstenaars als Jean Luce, Auguste Heiligenstein (Auguste
Heiligenstein heeft eerst als assistent van Marccel Goupy gewerkt.),
Maurice Marinot, Henri Navarre, André Thuret, Georges Despret en
François-Emile Décorchemont.
Zijn hele leven is Goupy verbonden
gebleven met galerie Rouard. Hij exposeerde er ook permanent. Na het
overlijden van Georges Rouard in 1929, werd Marcel Goupy artistiek
directeur van Galerie Rouard.
Zijn productie bevatten veel gestileerde planten en bloemen, maar hij schilderde ook dieren en mensen, allen met email. Hij ontwierp haast kleine schilderijen van email die ook pasten bij de vorm van het glas. Hij vervolmaakte zijn technieken door ook het glas te gaan bewerken met kleurpoeders en ook ton sur ton te gaan werken. Altijd was zijn werk harmonieus en verrassend. Hij heeft meegedaan aan alle grote manifestaties in zijn tijd, zoals de Exposition Internationale des Arts Decoratifs in 1925, hij was daar ook één van de juryleden voor de sectie glas.
Zijn werk is internationaal zeer geliefd en terug te vinden in diverse museumcollecties, bijvoorbeeld in het Musée des Arts Décoratifs (MAD) in Parijs.
Literatuur o.a.:
- Philippe Olland;
"Dictionnaire des Maîtres Verriers de l'Art Nouveau á l'Art Déco"
Marques & signatures, pagina 166 en 167. Éditions Faton 2016.
- Alastair Duncan; "Art Deco Complete", Thames & Hudson Ltd, London 2009. P. 383.
- Victor Arwas, 'Glass, Art Nouveau to Art Deco', Academy Editions London 1987.
-
'Wat is art nouveau & art deco waard', deel I&II, redactie Rob
Zeegers Janny Stuurman-Aalbers en Reinold Stuurman, Uitgeverij Scriptum
Art, Schiedam, NL en Snoeck-Ducaju & Zoon, Gent, België, 2001. Deel
II, p. 132 en 322.
Goed, paar lichte krasjes in het glas door leeftijd en gebruik.
Materiaal:
Glas, email
Afmetingen:
Hoogte: 18,5 cm
(7,28")
Diameter hals: 20,5 cm
(8,07")
Gewicht:
1.500 gram
(52,91oz)
Jaar:
circa 1928
Herkomst:
Frankrijk
Kunstenaar / atelier:
Marcel Goupy,