Over dit stuk

Schitterende vaas van de Franse glaskunstenaar Gabriël Argy-Rousseau. De vaas heet niet voor niets 'Chrysanthèmes', drie chrysanten in volle bloei, met een diepe blauw en paarse kleur, een wit hart en een zachtgroene steel zijn prachtig weergegeven in reliëf op deze vaas. De lichte basis varieert in kleur van wit naar zacht rose, amethist en groen.

Argy-Rousseau wordt gerekend tot de grote glaskunstenaars die met pâte de verre werkten. Deze vaas uit 1919 is een mooi voorbeeld van zijn creativiteit en vakmanschap. Zijn ontwerpen werden altijd in een kleine serie gemaakt, grotendeels met de hand, daardoor zijn zijn werken altijd vrij zeldzaam en kostbaar.

De vaas is gesigneerd met 'G. Argy-Rousseau', op de onderzijde staat ook 'France'.

Biografie:
Joseph Gabriel Argy-Rousseau (Meslay-le-Vidame 1885-1953) wordt beschouwd als één van de weinige grote glaskunstenaars die werkten met pâte de verre. Pâte de verre was eind 19e eeuw net herontdekt door Henri Cros en Georges Despret. Maar een klein aantal kunstenaars ontwikkelden hun eigen methodes en receptuur en specialiseerden zich in het werken met pâte de verre. Samen met Henri Cros, Georges Despret, François Décorchemont en Amalric Walter behoort Gabry-Rousseau tot de belangrijkste glaskunstenaars op het gebied van pâte de verre.. Hij ontwikkelde binnen het pâte de verre ook het zogenoemde 'pâte de crystal', dat als belangrijkste eigenschap had dat het meer doorzichtig was.

Door zijn vriendschap op de Academie in Sèvres met de zoon van Henri Cros, Jean Cros, leerde Argy-Rousseau werken met pâte de verre.

Hij gebruikte sindsdien altijd pâte de verre als basis voor al zijn ontwerpen. Zijn eerste expositie op de Salon des Artistes Indépendantes Française was al in 1914.

In 1921 begon hij zijn eigen atelier in Parijs. "Les pâtes de verres d'Argy-Rousseau". De financier en galeriehouder Gustave Moser-Millot kreeg de exclusieve rechten van verkoop. Hij had meerdere mensen in dienst maar bleef zijn hele loopbaan op een kleinschalige manier glas maken. Zo werden de meeste items grotendeels met de hand geproduceerd, maar er werden ook semi-geautomatiseerde technieken toegepast voor de eenvoudigere ontwerpen. Zijn ontwerpen werden altijd in kleine series geproduceerd.

In 1925 was hij op het hoogtepunt van zijn roem. Toch werd hij mede door de economische crisis gedwongen in 1931 zijn atelier te sluiten. Hierna ging hij werken als zelfstandig kunstenaar in een klein atelier en maakte alleen nog unica. Hij leefde in grote armoede maar bleef actief.

Hij overleed in 1953. Argy-Rousseau's werk is vrij zeldzaam en mede daardoor behoorlijk kostbaar. Vele grote collecties, zowel museaal als particulier, hebben een werk van Argy-Rousseau in hun collectie.

Literatuur:
* Janine Bloch Dermant, 'Gabriel Argy-Rousseau, Les pâtes de verre catalogue raisonné', Les Éditions de l'amateur, Paris 1990. P. 47 en 180.

* Philippe Olland; 'Dictionnaire des Maîtres Verriers de l'Art Nouveau á l'Art Déco Marques & signatures', Éditions Faton 2016. P. 30 t/m 33.

* Victor Arwas, 'Glas, Art Nouveau to Art Deco', Academy Editions London 1987. Pagina 26 t/m 35.



Conditie

Uitstekend


Materiaal:
Pâte de verre

Afmetingen:
Hoogte: 14,5 cm (5,71")
Diameter hals: 7,8 cm (3,07")

Jaar:
1919

Herkomst:
Frankrijk

Kunstenaar / atelier:
Gabriël Argy-Rousseau,