Over dit stuk

Ontroerend gipsen sculptuur van de danseres Isadora Duncan door Charles Malfray.

Charles Malfray was bevriend met de Amerikaanse danseres Isadora Duncan (1877-1927), die furore maakte in Parijs en de rest van de wereld. Hij had haar voor ogen als hij een sculptuur van een danseres maakte. Ze was zijn muze.
Toch is er geen enkele brons bekend waarin hij Isadora Duncan heeft vereeuwigd, behalve deze gips, die ook geprepareerd is als mal voor het gieten van een brons. of er destijds iets mis is gegaan, zoals een breuk in haar been, is niet bekend.
Wel is bekend dat zij in 1920/1921 voor hem geposeerd heeft in zijn atelier en dat hij ook een affiche wedstrijd heeft gewonnen met een ontwerp voor een affiche van Isadora Duncan in juni 1921. Deze gips is destijds gemaakt.

Deze gips is hem waarschijnlijk dierbaar geweest, ondanks alle kleine beschadigingen, is het een hele mooie sculptuur, hij heeft haar houding zo mooi getroffen, de handen langs haar nek, de houding van haar hoofd met de kin iets omhoog, de dramatiek, haar danspose. Voor mij is ook de 'huid' van het gips zo levendig, door alle schakeringen in kleur, ontstaan door de gomlak waarmee het werk is behandeld om het te prepareren voor het gieten in brons.

Door haar halve been is er in het atelier een sokkeltje met standaard gemaakt zodat ze rechtop kan staan. Ik heb er voor gekozen dat zo te laten. Het werk is niet gesigneerd.

Provenance:
- Destijds direct verworven van familie van de kunstenaar.
- Galerie Malaquais, Paris

Biografie:
Charles Malfray (Orléans, 1887- Dijon, 1940).

Opleiding: École des Beaux-Arts, Orléans, École des Arts Décoratifs, Parijs en École des Beaux-Arts, Parijs.

Malfray heeft als steenhouwer gewerkt (1901-1904) bij de architectuurbeeldhouwer Alfred Lanson in Orléans, de broer van zijn leermeester Ernest Lanson, hij heeft met het voltooien van deze opleiding een studiebeurs voor 10 jaar gekregen van de stad Orléans.

In 1904 verhuisde hij naar Parijs, hij werd vaste klant van 'Moulin de la Galette' of de 'Lapin Agile', waar hij kunstenaars als Picasso en Gargello ontmoette. In Isadora Duncan's atelier ontmoette hij ook Rodin en Dunoyer de Segonzac, hij leerde ook Maillol, Despiau en Bourdelle kennen, met wie hij goed bevriend raakte.

Hij werkt als steenhouwer bij de beeldhouwer Paul Gasq en volgde lessen aan de l'École des Arts Décoratifs.

In 1907 werd hij toegelaten tot de l'École des Beax-Arts, de klassieke opleiding gebaseerd op de klassieken viel hem tegen, in de tussentijd was hij werkzaam in het atelier van Jules Coutan (1908-1910).

Militaire dienst volgde, waarna hij zijn opleiding weer oppakte, tot het uitbreken van WO I, waar hij enkele jaren was gemobiliseerd, o.a. 7 maanden in Verdun (1916) en uiteindelijk zwaar gewond raakte in 1917 door blootstelling aan gifgas. In 1918-1919 verbleef hij in een sanatorium en hield zich bezig met tekenen en schilderen. Hij is zijn hele leven ziek gebleven en uiteindelijk ook niet oud geworden.

Na de oorlog keerde hij terug naar Parijs waar hij werkte aan oorlogsmonumenten voor Pithiviers en Orléans. Het was in deze periode 1920-21 dat hij de sculptuur van Isadora Duncan maakte. Hij werd ook docent tekenen aan een nieuw opgerichte École des Arts Appliqués.
In 1930 hielp Maillol zijn vriend aan een baan als docent aan de Académie Ranson in zijn eigen atelier, tekenen en modelleren. Hij was onder meer de leraar van Charlotte van Pallandt, Etienne Martin, Kees Schrikker en François Stahly.

In 1933 begon de samenwerking met zijn model Anise, die tot zijn dood voor hem bleef poseren. Zijn carrière was succesvol in de jaren 30, hij kreeg nationale en internationale erkenning. Tijdens de jaren 30 had hij ook vele exposities in het buitenland, onder andere in Groningen, Amsterdam en Rotterdam.

Hij overleed in 1940 in Dijon.

Literatuur:
- "Charles Malfray, 1887-1940, Sculpteur", Jean Baptiste Auffret , Eve Turbat, gelimiteerde editie van 2000 exemplaren, Galerie Malaquais, Paris 2007.


Conditie

Diverse kleine beschadigingen, zie beschrijving en foto's.


Materiaal:
Gips

Afmetingen:
Lengte: 8,5 cm (3,35")
Breedte: 8,5 cm (3,35")
Hoogte: 23 cm (9,06")

Jaar:
1920-1921

Periode:
1920-1921

Herkomst:
Frankrijk

Kunstenaar / atelier:
Charles Malfray,