Deze grote dekseldoos, met een diameter van 13,5 cm, was origineel bedoeld als poederdoos en heeft naast 'Roger' ook de naam 'Faisons et cabuchons'.
Een toepasselijke naam want op het deksel zijn een soort vergrotende lenzen (cabuchons) aangebracht tussen een decor van fazanten en wijnranken.
De doos is ontworpen door René Lalique in 1926, modelnummer 75.
De doos is gemaakt door kristalglas in de mal te persen en het decor daarna te accentueren met zwarte emaille. Deze doos is alleen gemaakt tijdens het leven van René Lalique, dus voor 1945, en is ook zodanig gesigneerd.
De doos heeft een gegoten signatuur 'Lalique' aan de zijkant van het deksel.
Biografie:
René Lalique was al op 16 jarige leeftijd actief als leerling
juwelier. Na ook nog 2 jaar in Engeland in de leer geweest te zijn,
begon hij voor zichzelf te werken als juwelenontwerper in 1880.
Hij had al gauw veel succes, vooral nadat hij had deelgenomen aan de Wereldtentoonstelling van 1900 in Parijs. Hierna was zijn naam definitief gevestigd.
Vanaf 1890 was hij ook erg geïnteresseerd in glas. Hij paste dit in eenvoudige motieven toe aan zijn ontwerpen. Al gauw breidde hij zijn werkplaats uit met de juiste gereedschap en apparatuur, waarna ook zijn kennis toenam, vooral op het gebied van kleuringen en mallen.
In 1905 kreeg hij orders van François Coty voor het ontwerpen van diverse parfumflessen,hij experimenteerde met nieuwe stijlen en technieken. In die tijd begon hij ook met mallen en geperst glas te werken.
In 1912 startte hij zijn 2e carrière als meester-glasblazer. Hij heeft ooit gezegd dat hij iets zo bijzonders wilde creëren dat nog niet eerder te zien geweest is. Hetgeen hem zeker gelukt is. Met zijn glazen uitnodiging (dec. 1912), een plaquette van donkergroen glas met een grijswitte patina, met aan de ene zijde een maretak en aan de andere zijde een uitnodiging voor zijn expositie op de 24 Place Vendôme in Parijs, wist hij zich op een unieke manier te presenteren als glaskunstenaar.
Hierna maakte hij behalve kleine glasobjecten als juwelen en parfumflesjes ook grotere werken als vazen, lampen, glasserviezen, klokken, mascottes, maar ook architecturale toepassingen van glas zoals deurgrepen, wandpanelen etc.
Hij behoort nu tot een van de grootste glaskunstenaars ter wereld en
zijn werk is in diverse musea wereldwijd te bewonderen, er zijn ook
meerdere musea die alleen gewijd zijn aan het werk van René Lalique, zoals het
Lalique museum in Doesburg.
Literatuur:
- Félix Marcilhac, ‘R. Lalique,
Catalogue raisonné de l’oeuvre de verre’, Les Éditions de l’Amateur,
Paris 2011, p. 237.
- Christopher Vane Percy; 'The glass of Lalique, a
collectors guide', Studio Vista, Cassell & Collier Macmillan
Publishers Ltd, London, 1977.
- Philippe Olland; 'Dictionnaire
des Maîtres Verriers de l'Art Nouveau á l'Art Déco, Marques &
signatures'. Éditions Faton 2016. P. 192-199.
- Victor Arwas, 'Glass, Art Nouveau to Art Deco'. Academy Editions
London 1987. P. 179-193.
Goed, krasjes op de onderrand van de doos door gebruik en leeftijd.
Materiaal:
Glas, email
Afmetingen:
Hoogte: 4,8 cm
(1,89")
Diameter: 13,5 cm
(5,31")
Periode:
Ontwerp 1926
Herkomst:
Frankrijk
Kunstenaar / atelier:
René Lalique,