De Franse kunstenaar Jacques Nam (Lehmann) heeft dit bijzondere lakwerk gemaakt. Hij was één van de weinigen , samen met bijvoorbeeld Jean Dunand en Gaston Suisse die destijds de kunst van het lakwerk beheerste.
Deze voorstelling van een staande ijsbeer is gegraveerd in de lak, met diverse tinten witte en grijze lak aangebracht op een iets verdiept zwart fond (reliëf). Daarnaast heeft Nam bladgoud rondom het zwarte vlak aangebracht. De originele lijst is van zwart lakwerk vervaardigd. Het werk is gemaakt op een houten paneel dat ook aan de achterzijde van rode lak is voorzien.
Het werk is gesigneerd met het monogram van Jacques Nam rechts boven op het zwarte fond. Aan de achterzijde is nog een oud etiket waar de oorspronkelijke titel is geschreven "Ours blanc". Op de originele zwart gelakte lijst is ook een plaatje bevestigd met de naam 'Jacques Nam'.
Biografie:
Jacques Nam, geboren als Jacques Lehmann, (Paris, 1881-1974) was een schilder, illustrator en beeldhouwer.
Hij was vooral bekend door zijn portretten van dieren, hij had een grote passie voor katten. Naast zijn vele kunstwerken waar katten en andere dieren centraal stonden heeft hij ook portretten, naakten en landschappen geschilderd. Daarnaast heeft hij ook als illustrator voor diverse tijdschriften en kranten gewerkt, hij ontwierp daarnaast ook affiches.
Jacques Nam groeide op in een zeer muzikale familie, hij had als kind al een enorme passie voor katten en tekende ze veel. Zijn talent viel op en hij ging naar de kunstacademie in Parijs (École des Beaux-Arts), hij was leerling van Jean-Léon Gérôme.
Hij werkte in die tijd ook al als illustrator. Daarnaast was zijn liefde voor dieren zo groot dat hij zich daarin specialiseerde, hij bezocht vaak de Jardin des Plantes om de dieren te bestuderen. Vooral de katachtigen hadden zijn belangstelling, maar ook exotische dieren en grote roofdieren hadden zijn interesse.
Hij had al gauw succes. Zijn stijl van schilderen was heel gestileerd en decoratief, zijn werk is dan ook heel representatief voor de Art Deco. Hij won een gouden medaille op de Wereldtentoonstelling (l'Exposition des Arts décoratifs et Industriels moderne) in 1925.
In 1926 werd hij ook onderscheiden met de Chevalier de la legion d'honneur.
Naast het schilderen en tekenen, maakte Jacques Nam ook lakwerken, een hele moeilijke en arbeidsintensieve techniek die maar weinig kunstenaars beheersten. De Japanse lakkunstenaar Seizo Sugawara die rond 1910 naar Parijs kwam heeft deze techniek aan een aantal kunstenaars geleerd, waaronder aan Eileen Gray en Jean Dunand, om een paar van zijn beroemdste leerlingen te noemen.
Het lakwerk werd een zeer exclusieve kunst. Jacques Nam heeft diverse panelen gemaakt, bijna altijd met een dier in de hoofdrol. Er zijn meerdere panelen bekend die de dezelfde opbouw hebben als dit paneel met de ijsbeer, het zwarte lakwerk met de afbeelding en het bladgoud eromheen. Het dier is in een verdiept reliëf weergegeven. Hij heeft ook grote kamerschermen gemaakt met lakwerk. Nam's werk werd ook toen al verzameld door de grote collectioneurs.
Ook zijn illustratie van boeken nam een groot deel in van Jacques Nam's oeuvre. Zo werkte hij samen met Colette, met wie hij goed bevriend was. Hij maakte de illustraties voor 'Sept dialogues de bêtes' in 1912, samen met André Demaison en Claude Ferrère.
Nam was ook een beeldhouwer, dichter en musicus. Veel van zijn kattensculpturen zijn in porselein gemaakt bij Manufacture de Sèvres, ook zijn bronzen zijn nog steeds gewild en doen qua stijl denken aan het werk van de beeldhouwer Sandoz.
Jacques Nam stierf op 92-jarige leeftijd in zijn appartement in Parijs.
Zijn werk is te zien in diverse musea waaronder Musée Poulain in Vernon en Musée La Piscine in Roubaix. Zijn werk is nog steeds zeer gewild en is ook opgenomen in diverse grote particuliere collecties wereldwijd.
Literatuur:
- ‘Wat is art nouveau & art deco waard', deel I&II, redactie Rob Zeegers Janny Stuurman-Aalbers en Reinold Stuurman, Uitgeverij Scriptum Art , Schiedam, NL en Snoeck-Ducaju & Zoon, Gent, België, 2001. Deel I, p.288.
- Thierry Roche; 'Dictionnaire biographique des sculpteurs des années 1920-30', Édition Beau-Fixe, 2007. P.322.
- Emmanuel Bénézit: Dictionnaire critique et documentaire des peintres, sculpteurs,
dessinateurs et graveurs de tous les temps et de tous les pays. Édition Gründ, Paris,1999. Volume 8, p.456.
Goed, de lijst heeft een paar kleine beschadigingen.
Materiaal:
Lak
Afmetingen:
Lengte: 80 cm
(31,5")
Breedte: 67 cm
(26,38")
Jaar:
circa 1930
Herkomst:
Frankrijk
Kunstenaar / atelier:
Jacques Nam (Lehmann),