Over dit stuk

Prachtig schilderijtje van Eugène Brands uit 1957. Het was de periode waarin hij vooral geïnspireerd was door de tekeningen van zijn dochter Eugenie. Zo ook dit werk dat met olieverf op papier geschilderd is waarna het op canvas bevestigd is. De spontaniteit en de puurheid die hij daarin ontdekt had zouden nooit meer uit zijn werk verdwijnen. Daarnaast was hij ook enorm geboeid door de kosmos en het mysterie van een allesomvattende harmonie die hij aan de basis van het universum voelde. Alles moet stromen, dit was zijn persoonlijke thema, zo ook in dit boeiende werk.

Het werk is gesigneerd en gedateerd linksonder met "Brands 4.57".
Afmeting: 21 x 30 cm. Het werk is ingelijst door Heijdenrijk en Geerlings.


Provenance:
- Particuliere collectie, het werk is in 2000 gekocht bij Galerie Maria Joosten op de Tefaf Maastricht.


Biografie:

Eugène Brands (Amsterdam 15 jan. 1913- 15 jan. 2002) was een Nederlandse kunstschilder.

Zijn naam wordt altijd meteen geassocieerd met de Cobra beweging, toch is hij daar maar korte tijd aan verbonden geweest. Hij was een zeer getalenteerde schilder, die zijn eigen weg bewandelde en daarnaast ook een ontzettend sympathiek mens was, zo wordt beweerd.

In 1946 nam Eugène Brands deel aan de groepstentoonstelling 'Jonge schilders' in het Stedelijk Museum Amsterdam. Later in 1948 werd hij lid van de Experimentele Groep in Holland, door zijn goede contacten met de directeur Sandberg leidde tot de geruchtmakende tentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam 'Internationale tentoonstelling van experimentele kunst' in november 1949.
Intussen was ook de Cobra beweging opgericht door Constant Nieuwenhuijs, Corneille, Karel Appel, Christian Dotremont en Asger Jorn, zodoende was deze groepstentoonstelling de eerste openbare manifestatie van de Cobra. Er hingen meerdere grote werken van Eugène Brands.

Door meningsverschillen en onderlinge ruzies verliet Eugène Brands de Cobra beweging al kort na de beroemde gezamenlijke expositie in het Stedelijk museum in 1949,

Brands ging zelfstandig zijn gang, hij had een fascinatie voor de kosmos en oude culturen, hij wilde graag die magische elementen in zijn werk tot uitdrukking laten komen. In de jaren vijftig was hij zeer gefascineerd en geïnspireerd door de tekeningen van zijn dochter Eugenie, De spontaniteit en de puurheid in haar tekeningen raakte hem. Jarenlang liet hij zich door haar tekeningen inspireren en maakte hij prachtige kleine schilderijtjes, waarvan de meeste olieverf op papier. Juist die inspiratie voor kindertekeningen was ook een kenmerk van de Cobra.

In de jaren zestig veranderde zijn stijl, hij ging steeds meer abstracter werken, ook zijn kleurgebruik veranderde, hij begon grote kleurvlakken te schilderen, dit bleef hij doen tot op hoge leeftijd. Vanaf 1993 schildert hij alleen nog gouaches op papier, hij vond dit makkelijker om mee te werken. Daarnaast heeft hij ook assemblages gemaakt. Er zijn ook meerdere dichtbundels van hem gepubliceerd.

De tentoonstelling in 1962 in het Stedelijk Museum zorgt ervoor dat zijn naam voorgoed gevestigd is. In 1967 organiseerde het Stedelijk museum Amsterdam ook nog een overzichtstentoonstelling van zijn werk. Ook internationaal was Eugène Brands zeer bekend en gerespecteerd. Zijn werk is opgenomen in meerdere museumcollecties, zoals het Stedelijk museum Amsterdam, Stedelijk Museum Schiedam, Museum Breda, Cobra Museum Amstelveen en anderen.

Literatuur:
- Catalogus Galerie Mia Joosten, voorjaarstentoonstelling 2000, pagina 20 en 21, met afbeelding.
(Deze catalogus en de verkoopdocumenten van de Tefaf, worden bij verkoop meegeleverd)
- Leo Duppen: 'Eugène Brands 80 jaar', Amstelveen 1993
- Willemijn Stokvis; ' De verborgen wereld van Eugène Brands', Deventer 2010.
- Hans den Hartog Jager & Christian Ouwens; 'Eugène Brands Imaginair', Rotterdam 2013.




Conditie

Prima


Materiaal:
Olieverf op papier

Afmetingen:
Lengte: 21 cm (8,27")
Breedte: 30 cm (11,81")

Jaar:
1957

Herkomst:
Nederland

Kunstenaar / atelier:
Eugéne Brands,