Over dit stuk

Mooie brons van een zittend naakt met haar hond uit 1921, van de Belgische kunstenaar Henri Puvrez (1893-1971).

Henri Puvrez heeft door middel van stilering en pure lijnen dit zittend naakt met haar hond mooi weergegeven. Het heeft ook iets vloeiends, ook de manier waarop de vrouw en hond versmolten zijn met de uitlopende basis is opvallend. Ze vormen samen een mooi geheel.

Henri Puvrez werkte als beginnend beeldhouwer in een impressionistische stijl, meer en meer ging hij zijn werk vereenvoudigen naar het abstracte toe.
Dat is hier ook goed waarneembaar. Daarnaast is ook de invloed van het begin van de Art Deco stijl al waarneembaar in deze sculptuur.

Het brons heeft een mooi patina en is gegoten door de firma J. Petermann in St. Gilles, Brussel.

De sculptuur is uitvoerig gesigneerd en gedateerd met 'Henri Puvrez, 1921', daarnaast zijn ook de keuren van de gieter aanwezig, 'Fonderie Nat. le des Bronzes, Anc.ne Firme J. Petermann, St. Gilles-Bruxelles'.

Biografie:
Henri Puvrez (St-Jans-Molenbeek/Brussel, 1893-Antwerpen, 1971) was een Belgische beeldhouwer. Hij was een autodidact maar heeft vroeg in zijn carrière ook een jaar les gehad van Isidore de Ridder aan de Brusselse kunstacademie.

Hij had een voorkeur om direct te werken in het materiaal van zijn keuze (taille directe), zoals steen, hout en ivoor. Toch heeft hij ook met klei gewerkt en zijn er bronzen gegoten van zijn werk, zoals bovenstaande sculptuur. Zijn vroege werk is impressionistisch, maar hij gaat zijn stijl steeds meer vereenvoudigen, stileren tot abstractie aan toe. Ook hier is bovenstaande sculptuur een mooi voorbeeld van die stilering. Deze sculptuur stamt uit 1921.

In de periode 1926-1929 is zijn werk onder invloed van Ossip Zadkine en Oscar Jespers heel expressionistisch.
Vanaf 1930 gaat hij uiteindelijk toch weer meer klassiek, gestileerd werken.

In 1937 doet hij mee aan de Wereldtentoonstelling in Parijs. Later in 1939 neemt hij ook deel aan de Watertentoonstelling in Luik.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog kon Henri Puvrez door schaarste niet meer in steen werken en gaat hij portretten van zijn vrienden boetseren in klei. Hij heeft grote bustes gemaakt van Edgard Tytgat, Oscar Jespers, Jean Brusselmans, Constant Permeke, Willem Paerels en Hippolyte Daeye. Het borstbeeld van Constant Permeke is te zien in het Middelheim Museum in Antwerpen, van dat beeld zijn in totaal 5 bronzen afgietsels gemaakt.

Henri Puvrez had een voorliefde en fascinatie voor het gezicht, het menselijk gelaat, zoals de Vlamingen dat zo mooi zeggen. Sowieso was de mens zijn favoriete onderwerp in zijn werk.

In 1946 volgt hij Ernest Wijnants op als leraar aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen.
In 1950 wordt hij lid van de Académie Royale Belgique (Koninklijke Academie van België). Later werd hij ook directeur van de Académie Royale Belgique, klasse Beaux-Arts en was hij tevens lid van de aankoopcommissie van het Koninklijk Museum Antwerpen.
In 1950 exposeert hij op de Internationale Expositie voor de beeldhouwkunst in Museumpark Middelheim in Antwerpen.

In 1968 ontving hij de grote Prijs (Grand Prix) in de categorie beeldhouwen voor zijn gehele oeuvre. Deze prijs werd maar eenmaal per vijf jaar uitgereikt.

Henri Puvrez stierf in 1971.
Zijn werk is in meerdere musea te zien waaronder het Museum Middelheim, Antwerpen en het Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen en Brussel.

Literatuur:
- Roger Avermaete; 'Henri Puvrez', Monografie de l'Arts Belge. De Sikkel, Antwerpen, 1950.
- 'Beeldhouwkunst in België vanaf 1830', Engelen-Marx, Uitgeverij Studia, Algemeen Rijksarchief Brussel, 2002.
Deel 2, p. 1310-1311.
- A.M. Hammacher 'Enkele bespiegelingen bij de Belgische Kunst in het Rijksmuseum', Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift, Jaargang 50, Deel 100, 1940.
p. 147-155.




Conditie

Uitstekend


Materiaal:
Brons

Afmetingen:
Breedte: 20 cm (7,87")
Hoogte: 31 cm (12,2")
Diepte: 18 cm (7,09")

Jaar:
1921

Herkomst:
België

Kunstenaar / atelier:
Henri Puvrez,