Deze bijzondere vaas 'Silènes' van René Lalique, is een ontwerp uit
1938. Hij heeft in deze vaas zijn liefde voor de natuur en de mythologie
samen laten komen. De wijd uitlopende vaas heeft een grote fries met
bladeren en takken met daartussen de hoofden van de Silenen, dit alles
in reliëf. De vaas is deels gepolijst en gesatineerd en opgehoogd met het originele grijze patina.
De Silenen waren mythische wezens, ze zijn genoemd naar Silenus , de
zoon van de godin Gaya en de god Pan. Silenus was ook de leermeester van Dionysus. Ze
maakten muziek, dansten, dronken wijn en waren vaak te vinden bij de
nimfen. Daarnaast waren ze ook bekend om hun grote wijsheid, profetieën en
kennis van de mysteriën.
De vaas is gesigneerd met 'R. Lalique, France' op de onderzijde. De vaas is in de mal geperst en heeft mal nummer 10.923.
Biografie:
René Lalique was al op 16 jarige leeftijd actief als leerling
juwelier. Na ook nog 2 jaar in Engeland in de leer geweest te zijn,
begon hij voor zichzelf te werken als juwelenontwerper in 1880.
Hij had al gauw veel succes, vooral nadat hij had deelgenomen aan de Wereldtentoonstelling van 1900 in Parijs. Hierna was zijn naam definitief gevestigd.
Vanaf 1890 was hij ook erg geïnteresseerd in glas. Hij paste dit in eenvoudige motieven toe aan zijn ontwerpen. Al gauw breidde hij zijn werkplaats uit met de juiste gereedschap en apparatuur, waarna ook zijn kennis toenam, vooral op het gebied van kleuringen en mallen.
In 1905 kreeg hij orders van François Coty voor het ontwerpen van diverse parfumflessen,hij experimenteerde met nieuwe stijlen en technieken. In die tijd begon hij ook met mallen en geperst glas te werken.
In 1912 startte hij zijn 2e carrière als meester-glasblazer. Hij heeft ooit gezegd dat hij iets zo bijzonders wilde creëren dat nog niet eerder te zien geweest is. Hetgeen hem zeker gelukt is. Met zijn glazen uitnodiging (dec. 1912), een plaquette van donkergroen glas met een grijswitte patina, met aan de ene zijde een maretak en aan de andere zijde een uitnodiging voor zijn expositie op de 24 Place Vendôme in Parijs, wist hij zich op een unieke manier te presenteren als glaskunstenaar.
Hierna maakte hij behalve kleine glasobjecten als juwelen en parfumflesjes ook grotere werken als vazen, lampen, glasserviezen, klokken, mascottes, maar ook architecturale toepassingen van glas zoals deurgrepen, wandpanelen etc.
Hij behoort nu tot een van de grootste glaskunstenaars ter wereld en
zijn werk is in diverse musea wereldwijd te bewonderen, er zijn ook
meerdere musea die alleen gewijd zijn aan het werk van René Lalique, zoals het
Lalique museum in Doesburg.
Literatuur:
- Félix Marcilhac, ‘R. Lalique,
Catalogue raisonné de l’oeuvre de verre’, Les Éditions de l’Amateur,
Paris 2011, p. 469.
- Christopher Vane Percy; 'The glass of Lalique, a
collectors guide', Studio Vista, Cassell & Collier Macmillan
Publishers Ltd, London, 1977.
- Philippe Olland; 'Dictionnaire
des Maîtres Verriers de l'Art Nouveau á l'Art Déco, Marques &
signatures'. Éditions Faton 2016. P. 192-199.
- Victor Arwas, 'Glass, Art Nouveau to Art Deco'. Academy Editions
London 1987. P. 179-193.
Uitstekend
Materiaal:
Glas
Afmetingen:
Hoogte: 20,5 cm
(8,07")
Jaar:
1938
Herkomst:
Frankrijk
Kunstenaar / atelier:
René Lalique,