Over dit stuk

Een beroemde vaas van René Lalique, 'Ceylan' of ook wel 'Huit perruches' genoemd. De vier vogelpaartjes, symbool voor de liefde, maakt deze vaas zo gewild onder de verzamelaars.
De vaas is uitgevoerd in opaliserend glas met een hoog gehalte aan geel, een geliefde kleur voor opaliserend glas. De mate van geel heeft te maken met de samenstelling van het opaliserend glas. Onder invloed van licht krijgt de vaas een mooi gouden gloed. In een ander licht zal de vaas meer blauw worden. Zie ook de foto met de zwarte achtergrond.

De vaas is gesigneerd met: 'R. Lalique, France' en is ontworpen in 1924. De vaas is gemaakt van persglas, waarna de vaas met de hand is afgewerkt en gesatineerd en deels gepatineerd is in een blauw/groene kleur.

De vaas 'Ceylan' heeft modelnummer 905 en was opgenomen in de catalogus van 1928 en 1932, in de catalogus van 1937 was de vaas alleen nog uit voorraad leverbaar.

Biografie:
René Lalique was al op 16 jarige leeftijd actief als leerling juwelier. Na ook nog 2 jaar in Engeland in de leer geweest te zijn, begon hij voor zichzelf te werken als juwelenontwerper in 1880.

Hij had al gauw veel succes, vooral nadat hij had deelgenomen aan de Wereldtentoonstelling van 1900 in Parijs. Hierna was zijn naam definitief gevestigd.

Vanaf 1890 was hij ook erg geïnteresseerd in glas. Hij paste dit in eenvoudige motieven toe aan zijn ontwerpen. Al gauw breidde hij zijn werkplaats uit met de juiste gereedschap en apparatuur, waarna ook zijn kennis toenam, vooral op het gebied van kleuringen en mallen.

In 1905 kreeg hij orders van François Coty voor het ontwerpen van diverse parfumflessen,hij experimenteerde met nieuwe stijlen en technieken. In die tijd begon hij ook met mallen en geperst glas te werken.

In 1912 startte hij zijn 2e carrière als meester-glasblazer. Hij heeft ooit gezegd dat hij iets zo bijzonders wilde creëren dat nog niet eerder te zien geweest is. Hetgeen hem zeker gelukt is. Met zijn glazen uitnodiging (dec. 1912), een plaquette van donkergroen glas met een grijswitte patina, met aan de ene zijde een maretak en aan de andere zijde een uitnodiging voor zijn expositie op de 24 Place Vendôme in Parijs, wist hij zich op een unieke manier te presenteren als glaskunstenaar.

Hierna maakte hij behalve kleine glasobjecten als juwelen en parfumflesjes ook grotere werken als vazen, lampen, serviezen, klokken, car mascottes, maar ook architecturale toepassingen van glas zoals deurgrepen, wandpanelen etc.

Hij behoort nu tot een van de grootste glaskunstenaars ter wereld en zijn werk is in diverse musea wereldwijd te bewonderen, er zijn ook meerdere musea die alleen gewijd zijn aan René Lalique, zoals het Lalique museum in Doesburg.

Literatuur:
- Félix Marcilhac, ‘R. Lalique, Catalogue raisonné de l’oeuvre de verre’, Les Éditions de l’Amateur, Paris 2011,p.418, modelnummer 905.
- Christopher Vane Percy; 'The glass of Lalique, a collectors guide', Studio Vista, Cassell & Collier Macmillan Publishers Ltd, London, 1977. P. 148
- Philippe Olland; 'Dictionnaire des Maîtres Verriers de l'Art Nouveau á l'Art Déco, Marques & signatures'. Éditions Faton 2016.
- Victor Arwas, 'Glass, Art Nouveau to Art Deco'. Academy Editions London 1987.



Conditie

Goed, een paar kleine luchtbelletjes.


Materiaal:
Glas

Afmetingen:
Hoogte: 25 cm (9,84")

Jaar:
Ontwerp 1924

Periode:
Ontwerp 1924

Herkomst:
Frankrijk

Kunstenaar / atelier:
René Lalique,