Dit reliëf met takjes en besjes is een uitzonderlijk en zeldzaam werk van Amalric Walter. Het is eigenlijk een kijkje in zijn keuken. Walter was opgeleid als keramist in Sèvres, maar zo geïnteresseerd in glas dat hij algauw bekend stond als een goede glaskunstenaar, die zelfs al experimenteerde met het net herontdekte pâte de verre.
Dat was de reden dat Antonin Daum hem vroeg naar Nancy te komen, begin 1900, om voor Daum het pâte de verre verder te ontwikkelen. Hij kreeg zijn eigen atelier met oven en kon aan de slag.
De bedoeling was natuurlijk om mooie vazen te creëren, vide poches en beeldjes, zoals hij uiteindelijk ook met groot succes heeft gedaan. Hij is er wereldberoemd mee geworden, samen met Henri Bergé die de ontwerpen voor zijn rekening nam.
Maar voor alles is een begin en dit reliëf is zo'n zeldzaam stukje geschiedenis van een begin, althans, dat vermoed ik.
Hij heeft een mal gemaakt, takjes en besjes in de mal gedaan met de pâte de verre, die deels lichtdoorlatend is (kristal) en mooi gemarmerd van kleur. Op zich al moeilijk. De vorm zelf is wat oneffen, ook qua dikte. Het leuke is dat de takjes, besjes en blaadjes goed te zien zijn. Hij accentueert dat nog door de besjes met rood email te beschilderen en de takjes hier en daar wat glans te geven. Hierna is het nogmaals de oven ingegaan op een lagere temperatuur vanwege het email.
Het resultaat is een mooie op de natuur gebaseerd uniek reliëf met duidelijke art nouveau invloeden.
Het relief is gesigneerd met zijn karakteristieke signatuur 'A.Walter, Nancy'.
De conditie is prima, er zijn onregelmatigheden in het glas door de mal, zo zijn er aan de achterzijde heel veel kleine open luchtbelletjes, wat geheel normaal is, door het maakproces. Maar er zijn geen beschadigingen zoals chipjes, polijstwerk, scheurtjes of wat dan ook.
Op één van de foto's is de achterzijde te zien, met het licht dat er doorheen schijnt, dat geeft een mooi beeld van het glas. De afmeting is 18,5 x 20 cm.
Biografie:
Amalric Walter (Frankrijk, 1870-1959)
was een zeer goede glasmaker die
oorspronkelijk opgeleid was als keramist in Sèvres. Hij was al aan het
experimenteren met pâte de verre toen Antonin Daum hem
overhaalde bij Daum te komen werken om het maken van vazen en figuren in
het moeilijke, net herontdekte pâte de verre (glaspasta) verder te ontwikkelen. Dat
heeft hij met veel succes gedaan, het begin was moeilijk, hij kreeg
zijn eigen ruimte en oven bij Daum voor zijn experimenten. Zijn eerste
succes waren de Tanagra danseressen, destijds erg populair. Ze waren nog
monotoon van kleur, vaak lichte beige- en bruintinten. Later ging hij
nauw samenwerken met de hoofdontwerper van Daum, Henri Bergé
(1868-1936). Hij gaf ook les in toegepaste kunst op de École
Professionnelle de l'Est.
Bergé ontwierp allerlei kleine
gebruiksvoorwerpen voor Walter, vaak in een kleurvol palet. Hij ontwierp
o.a. vide poches, inktpotten, doosjes en presse-papiers vaak
gedecoreerd met allerlei dieren als vlinders, insecten, hagedissen en
bloemen. Ze werden goede vrienden.
Vanaf 1919 tot 1935 werkte Walter
als zelfstandige en startte hij zijn
eigen atelier. Hij bleef toen samenwerken met Henri Bergé,
hij werkte daarnaast ook samen met diverse andere kunstenaars. In 1936
stierf Bergé, dat had een grote invloed op Amalric Walter, zelf was hij
toen al slechtziend, in 1953 was hij zelfs helemaal blind.
Walter is vooral bekend om zijn dierfiguren, gemaakt van pâte de verre (glaspasta), maar ook om zijn kleinere gebruiksvoorwerpen zoals doosjes, vide poches en de diverse pendants gemaakt, deze werden vaak met een koord van zijde gedragen door de meest moderne dames uit de betere kringen in de jaren '20.
Daarnaast heeft hij ook enkele kleine sculpturen gemaakt in
samenwerking met andere kunstenaars.
Amalric Walter heeft geen hoge productie gehad, ieder ontwerp werd in kleine oplages gemaakt, mede hierdoor is zijn werk dan ook gezocht en terug te vinden in diverse privé- en museumcollecties.
Literatuur:
- François le Tacon & Jean Hurstel; 'Amalric Walter, Maître de la pâte
de verre', Édition Serpenoise, Metz Cedex.
- Philippe Olland;
'Dictionnaire des Maîtres Verriers de l'Art Nouveau á l'Art Déco Marques
& signatures, Éditions Faton 2016. P.326-331.
- Victor Arwas, 'Glass, Art Nouveau to Art Deco', Academy Editions London 1987. P. 353-359.
-
‘Wat is art nouveau & art deco waard', deel I&II, redactie Rob
Zeegers Janny Stuurman-Aalbers en Reinold Stuurman, Uitgeverij Scriptum
Art , Schiedam, NL en Snoeck-Ducaju & Zoon, Gent, België, 2001. Deel
II, p. 110, 229, 322.
Prima, zie ook de beschrijving hierboven.
Materiaal:
Pâte de verre
Afmetingen:
Lengte: 20 cm
(7,87")
Breedte: 18,5 cm
(7,28")
Hoogte: 3 cm
(1,18")
Periode:
begin 1900-1910
Herkomst:
Frankrijk
Kunstenaar / atelier:
Amalric Walter,