Over dit stuk

Klassiek gevormd vaasje (H. 13 cm) dat vervaardigd is van emaille op een koperen basis. Het is een werk van de Franse kunstenaar Paul Bonnaud.

Het vaasje is mat geëmailleerd (décor granité) in een lichtblauwe met lila kleur, uitlopend naar een glanzend diepblauw, met rode accenten, gekleurde hals. Enkele druppels glanzend emaille vallen heel geraffineerd over de matte basis heen. Door de afwisseling van textuur is er ook een mooie lichtval ontstaan.

De vorm is klassiek maar de manier van decoreren was heel vooruitstrevend, zeker voor die tijd. De eenvoud maakt het des te stijlvoller en haast tijdloos. Begin 1900 was men een heel andere, meer gedecoreerde stijl van werken gewend, iets dat Paul Bonnaud ook uitstekend beheerste..

Het vaasje is gesigneerd met goud aan de binnenzijde van de hals met 'P. Bonnaud, Limoges'.

Biografie:
Paul Bonnaud (1873-1953), kunstenaar en meester-emailleur in Limoges aan het begin van de
20e eeuw. Limoges is al eeuwenlang het centrum van de emaillekunst in Frankrijk.

Hij behoort, samen met Jules Sarlandie, tot de generatie kunstenaars die bijdragen aan de bekendheid van het emaille uit Limoges, hij introduceerde nieuwe technieken en was zeer vernieuwend, ook op artistiek vlak.

Hij was ook de leraar van verschillende andere kunstenaars die gespecialiseerd waren in emaille, waaronder Léon Jouhaud.
Vanaf 1900 nam hij deel aan de Wereldtentoonstelling in Parijs en andere Parijse Salons.
Musée des Beaux-Arts in Limoges, heeft verschillende vazen van Paul Bonnaud in hun collectie.


Literatuur:
- Alastair Duncan; 'The Paris Salons 1895-1914, Jewellery The Designers A-K', Antique Collectors Club Limited, Suffolk, 1994, p. 76-79
- Alastair Duncan; 'The Paris Salons 1895-1914, Volume V, Objects d'Art & Metalware', Antique Collectors Club Limited, Suffolk, 1999, p.107-109



Conditie

Uitstekend


Materiaal:
Emaille op koper

Afmetingen:
Hoogte: 13 cm (5,12")
Diameter hals: 2,5 cm (98")
Diameter foot: 3,7 cm (1,46")

Periode:
Rond 1910-1920

Herkomst:
Frankrijk

Kunstenaar / atelier:
Paul Bonnaud,