Over dit stuk

Prachtig en zeer verfijnd email vaasje van de Franse kunstenares Marguerite de Bodinat.
Dit vaasje is geëxposeerd op de Parijse Salon des Artistes Décorateurs in 1907. Dat was tevens haar debuut op de Salon (SAD).

Dit vaasje met de fries van garnalen wordt ook beschreven in een artikel over de salon in het blad "l'Art Décoratif", no 104, mei 1907. De schrijvers zijn zeer enthousiast over deze nieuwkomer; "Madame de Bodinat die de techniek van het email cloisonné tot in de perfectie heeft uitgevoerd. Haar ontwerpen zijn zo geraffineerd, elegant en haar motieven, gebaseerd op flora en fauna met een symmetrische herhaling zo puur en krachtig, evenals haar kleurgebruik, dat zeer smaakvol is." (Deel van de tekst, vrij vertaald)

Ik ben het helemaal eens met de schrijver. Bij dit vaasje is de decoratie heel verfijnd en gestileerd. De fries met de drie garnalen is zo mooi weergegeven, ook het kleurgebruik is prachtig, Marguerite de Bodinat heeft de zee weergegeven, met het intens diepe blauw, met een licht verloop van blauw naar een iets lichter azuurblauw met daarnaast de diverse groentonen van de garnalen en de golven van de zee. De ogen van de garnalen zijn donkerrood, net robijnen.
Het gouddraad contrasteert mooi met het intense blauw. Dit vaasje is net als een juweel, het oogt kostbaar en is van hoge kwaliteit.

Aan de onderzijde is het vaasje gesigneerd in goud, een margriet die zich door de B slingert en de datum 05 (1905).

Het vaasje is gemaakt van email cloisonné, een speciale en moeilijke techniek waarbij een geplette draad op een metalen (koper) ondergrond vastgezet wordt, soms brengt men dan eerst een laag email aan waarop de draad wordt aangebracht en dan in een oven verhit wordt zodat de draad in de laag email vastgezet wordt. De tussenruimten worden daarna met verschillende kleuren email bedekt waarbij de draad voorkomt dat de kleuren in elkaar kunnen overvloeien. Hierdoor ontstaat een prachtige decoratie waarbij de diverse draden als lijnen fungeren.
Email cloisonné is een heel oude techniek die al werd toegepast in de Byzantijnse architectuur in de 5e eeuw voor Christus.

Biografie:
Marguerite de Bodinat, 1864-1960, (meisjesnaam Dubois de Saint-Vincent).
Ze kwam uit een gegoede familie, haar vader was magistraat en
president van de burgerlijke rechtbank. Daarnaast was haar vader ook
zeer creatief en een verdienstelijk musicus en kunstschilder.
Gestimuleerd door haar vader, was Marguerite al vroeg begonnen met
tekenen en schilderen, en ze was zeer getalenteerd. Haar vader stierf
echter al toen ze 14 jaar was en vanaf die tijd werd ze ook door haar
oom opgevoed, een goede emailleur. Hij bracht haar in aanraking met de
kunst van het emailleren en leerde haar de technieken. Marguerite was zo
goed dat ze ook in de leer ging bij Jules Brateau en Verneuil (Maurice
Pillard). Inmiddels was ze ook getrouwd met Anatole de Bodinat, met wie
ze een gelukkig huwelijk had dat helaas voor hen kinderloos bleef.
Anatole stimuleerde haar in haar vak en hielp haar waar hij kon, zo
hamerde hij vaak het koper in vorm voor haar. Haar specialiteit was
email-cloisonné.

In 1905 werd ze door haar leermeester Verneuil geïntroduceerd op de
Parijse Salon des Artistes Décorateurs (SAD), waar ze vele malen haar
werk zou exposeren. Dit vaasje is gemaakt in 1905 en geëxposeerd op de
salon in 1907, het is destijds verkocht aan Madame Raguenet de
Saint-Albin.

Literatuur en bronnen:
- Alastair Duncan 'The Paris Salons, 1895-1914', Volume V, Objets d'Art & Metalware, p.408. Antique Collectors Club Limited, Suffolk, 1999. P. 103, met foto van het vaasje.
- Gallica - Franse Nationale bibliotheek.
- Magazine "l'Art décoratif", no 104, mai 1907, pag 181-183, afbeelding van het vaasje op pag. 183.
- Geneviève Euverte et François de Bodinat; ' Marguerite de Bodinat, 1864-1960', France.


Conditie

Zeer goed.


Materiaal:
Email

Afmetingen:
Hoogte: 9 cm (3,54")

Jaar:
1905

Herkomst:
Frankrijk

Kunstenaar / atelier:
Marguerite de Bodinat (Fr. 1864-1960),