Over dit stuk

Stijlvol bankje, toegeschreven de Franse ontwerper Paul Follot en vervaardigd rond 1920-1925. Het ontwerp is zo elegant, met de gesneden taps toelopende poten.

De gestileerde bloemen zijn kenmerkend voor de Art Deco en dit soort decoratie is ook terug te zien in ontwerpen van Süe et Mare, (Paul Vera), Marcel Dufrène en anderen. Toch is het een kenmerkend werk van Paul Follot.

Het bankje is opnieuw bekleed en het houtwerk is ook opnieuw gepolitoerd, waardoor het in optimale conditie is voor gebruik. De stof is stevig en van hoge kwaliteit.


Biografie:
Paul Frédéric Follot (Fr.1877-1941) was een Franse kunstenaar die vooral ontwerpen maakte voor luxe meubelen en gebruiksvoorwerpen. Hij studeerde design en beeldhouwkunst onder Eugène Grasset aan de École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs in Parijs.

Tussen 1901 en 1903 ontwierp hij Art Nouveau zilveren en bronzen voorwerpen, textiel en juwelen voor Julius Meier-Graefe's Parijse galerie 'La Maison Moderne'. Hij werkte nauw samen met Marcel Dufrène en Abel Landry.

In 1903 was Paul Follot één van de oprichters van de kunstenaarsgroep "l'Art dans Tout", oftewel 'Kunst in Alles'. De kunstenaars wilden de Franse ambachtelijk gemaakte toegepaste kunst promoten en vonden dat elk voorwerp ook kunst moest zijn, het was ook bedoeld als een protest tegen de opkomende industrialisering.

Na de eerste wereldoorlog omarmde Follot de Art Déco stijl. Hij exposeerde met succes op de Parijse Salons, zijn meubelen werden onder andere uitgevoerd door Lucien Rigateau.

In 1921 ontwierp hij de inrichting van de 1e klas eetzaal van de oceaan stomer 'Paris'.

In 1923 werd hij directeur van Pomone, het atelier voor luxe toegepaste kunst van het chique warenhuis Le Bon Marché in Parijs.
Op de beroemde Exposition Internationale des Arts Décoratifs in 1925 oogstte hij veel succes met de inrichting van het paviljoen van Pomone. In 1925 ontwierp hij ook een ruimte op de Franse Ambassade. Hij bleef bij Pomone tot 1928, waarna hij een samenwerking aanging met Chermayeff voor Waring et Gillow, tot 1931. Hij bleef altijd werken als zelfstandig designer and bleef exposeren op de Salons. In 1935 ontwierp hij ook diverese interieuren voor de beroemde en luxe oceaanstomer de Normandie.

Zijn werk is nog steeds erg geliefd en maakt deel uit van diverse museumcollecties, zoals die van Musée des Arts Décoratifs en Musée D'Orsay in Parijs.

Literatuur:
- Duncan, Alastair; "Art deco Complete - The Definitive Guide to the Decorative Arts of the 1920's & 30's", Thames & Hudson, 2009. P. 378 en p.6, 8, 10, 17, 248, 251, 252, 255, 368, 416, 463, 470, 483.

- Yvonne Brunhammer et Suzanne Tise; "French Decorative Art, Société des Artistes décorateurs 1900-1942", Flammarion Paris, 1990. P. 14, 22, 26, 28, 30, 32, 33, 34, 35, 41, 43, 45, 46, 52, 69, 75, 76, 80, 82, 126, 143, 244, 245, 246.


Conditie

Prima


Materiaal:
Hout, textile

Afmetingen:
Breedte: 91 cm (35,83")
Hoogte: 54 cm (21,26")
Diepte: 38 cm (14,96")

Jaar:
1920-1925

Periode:
1920-1925

Herkomst:
Frankrijk

Kunstenaar / atelier:
Paul Follot (att.),