Over dit stuk

Charmante en stijlvolle vaas van René Lalique, de Boutons d'or, ofwel boterbloemen, uit 1933. De vaas is geperst in de mal van kleurloos glas en is daarna met een blauw poederpatina gepatineerd. Het model is prachtig, een iets uitlopend vaasje met in reliëf de stelen van de bloemen, uitlopend in een fries van gestileerde boterbloemen. Het is eenvoudig en toch geraffineerd.


Dit model vaas is niet meer gemaakt na de dood van René Lalique. Het heeft modelnummer 1093 en is alleen uitgevoerd in opalescent en blank glas dat gepatineerd is. Het is een vaasje dat je niet zo vaak ziet.

De vaas is 14,5 cm hoog en gesigneerd met een geëtste signatuur. (slecht leesbaar door krasjes aan de onderzijde)

Biografie:
René Lalique was al op 16 jarige leeftijd actief als leerling juwelier. Na ook nog 2 jaar in Engeland in de leer geweest te zijn, begon hij voor zichzelf te werken als juwelenontwerper in 1880.

Hij had al gauw veel succes, vooral nadat hij had deelgenomen aan de Wereldtentoonstelling van 1900 in Parijs. Hierna was zijn naam definitief gevestigd.

Vanaf 1890 was hij ook erg geïnteresseerd in glas. Hij paste dit in eenvoudige motieven toe aan zijn ontwerpen. Al gauw breidde hij zijn werkplaats uit met de juiste gereedschap en apparatuur, waarna ook zijn kennis toenam, vooral op het gebied van kleuringen en mallen.

In 1905 kreeg hij orders van François Coty voor het ontwerpen van diverse parfumflessen,hij experimenteerde met nieuwe stijlen en technieken. In die tijd begon hij ook met mallen en geperst glas te werken.

In 1912 startte hij zijn 2e carrière als meester-glasblazer. Hij heeft ooit gezegd dat hij iets zo bijzonders wilde creëren dat nog niet eerder te zien geweest is. Hetgeen hem zeker gelukt is. Met zijn glazen uitnodiging (dec. 1912), een plaquette van donkergroen glas met een grijswitte patina, met aan de ene zijde een maretak en aan de andere zijde een uitnodiging voor zijn expositie op de 24 Place Vendôme in Parijs, wist hij zich op een unieke manier te presenteren als glaskunstenaar.

Hierna maakte hij behalve kleine glasobjecten als juwelen en parfumflesjes ook grotere werken als vazen, lampen, glasserviezen, klokken, mascottes, maar ook architecturale toepassingen van glas zoals deurgrepen, wandpanelen etc.

Hij wordt nu gezien als één van de grootste glaskunstenaars ter wereld en zijn werk is in diverse musea wereldwijd te bewonderen, er zijn ook meerdere musea die alleen gewijd zijn aan het werk van René Lalique, zoals het Lalique museum in Doesburg.

Literatuur:
- Félix Marcilhac, ‘R. Lalique, Catalogue raisonné de l’oeuvre de verre’, Les Éditions de l’Amateur, Paris 2011, p. 458.
- Christopher Vane Percy; 'The glass of Lalique, a collectors guide', Studio Vista, Cassell & Collier Macmillan Publishers Ltd, London, 1977.
- Philippe Olland; 'Dictionnaire des Maîtres Verriers de l'Art Nouveau á l'Art Déco, Marques & signatures'. Éditions Faton 2016. P. 192-199.
- Victor Arwas, 'Glass, Art Nouveau to Art Deco'. Academy Editions London 1987. P. 179-193.


Conditie

Goed, de onderzijde heeft kleine krasjes door gebruik en een minuscuul chipje, (speldenprik).


Materiaal:
Glas

Afmetingen:
Hoogte: 14,5 cm (5,71")
Diameter hals: 11 cm (4,33")

Periode:
Ontwerp 1933

Herkomst:
Frankrijk

Kunstenaar / atelier:
René Lalique,