Over dit stuk

Prachtig en intrigerend portretje van een jonge vrouw, geschilderd door de Franse schilder Pierre de Belay (Frankrijk, 1890-1947).
Het portretje is geschilderd met gouache en potlood op papier in 1942. Het is geschilderd in een gestileerde haast decoratieve stijl, die is beïnvloed doordat hij rond 1936 gravures ging maken. Het ademt de jaren 1930-1940, de periode van de Art Deco en het Modernisme.

Het portretje is gesigneerd en gedateerd linksonder met: "P. de Belay, 1942".

Biografie:

Pierre de Belay is geboren in Quimper, Bretagne in 1890. Van jongs af aan schilderde en tekende hij alles wat hij om zich heen zag. Zo heeft hij veel Bretonse landschappen, allerlei dagelijkse scenes, zoals havens met vissers, mensen in klederdracht, maar ook mooie stillevens geschilderd.
In 1919 verhuisde hij naar Parijs, waar hij in Montparnasse ging wonen, dé kunstenaarswijk van die tijd. Hij kwam in contact met veel andere kunstenaars en schrijvers en leerde veel van hen. Hij heeft velen van hen geportretteerd, waaronder Max Jacob, James Ensor, Guillaume Apollinaire, James Joyce en Colette.

In Parijs schildert hij het uitgaansleven, de theaters en de mensen op straat, hij doet dit in een vlotte expressionistische realistische stijl. Later in de jaren 30 verandert zijn stijl, hij maakt een korte periode haast karikaturale werken, denk aan Soutine, van advocaten en rechters.
Later, halverwege de jaren 30 gaat hij ook gravures maken, waardoor zijn schilderstijl ook veranderde. Op dit portretje heeft hij bijvoorbeeld veel met arceringen gewerkt. Het lijkt een vereenvoudigde en meer gestileerde manier van werken, overeenkomend met de Art Deco periode.

Pas in 1923 kreeg hij succes, hij werd een veelgevraagd schilder. Hij werkte van 1923-1926 bij het culturele magazine 'Harlequin'. In 1926 kreeg hij ook zijn eerste solotentoonstelling in Parijs, hij krijgt in de loop der jaren meerdere solotentoonstellingen, waaronder ook in Stockholm, (1939).
Daarnaast exposeert hij in de periode 1926 - 1945 bij diverse Parijse Salons, zoals Salon d'Automne, Salon des Indépendants en de Salon des Tuileries.

Pierre de Belay overlijdt in Oostende in 1947.

Na zijn dood zijn er meerdere overzichtstentoonstellingen geweest van zijn werk, zoals in Parijs (1948 en 1951), in Quimper, (1954) en in Brest, (1955).

In 2001 was zijn werk ook opgenomen in een speciale tentoonstelling de "Golden age of painting", Bretagne, Musée de Vannes, La Cohue. Tegenwoordig is zijn werk onder meer te zien in het Musée des Beaux-Arts in Quimper, maar ook in het Cleveland Museum of Art in Ohio.

Literatuur:
- Bénézit: "Dictionary of Artists", volume 2, Edition Gründ, Paris, 2006. P. 50-51.



Conditie

Uitstekend


Materiaal:
Gouache and pencil on paper

Afmetingen:
Portretje:
Lengte: 15 cm (5,91")
Breedte: 12 cm (4,72")
Inclusief lijst:
Lengte: 31 cm (12,2")
Breedte: 27,5 cm (10,83")

Jaar:
1942

Herkomst:
Frankrijk

Kunstenaar / atelier:
Pierre de Belay,