Over dit stuk

Een gracieus liggend hert, dat door de beeldhouwer Barend Jordens is gesneden uit kersenhout in 1944. Barend Jordens heeft dit hert gemaakt terwijl hij ondergedoken zat op landgoed Frankendael. Hij zat daar samen met de kunsthandelaar Jack Vecht, die dit hert cadeau kreeg van Jordens.

Waarschijnlijk heeft Jordens dit hert ook uit herinnering gesneden en niet helemaal goed kunnen bestuderen, het is anatomisch niet helemaal correct, zo zijn de oren bijvoorbeeld wat langer dan gebruikelijk. Het hert is echter prachtig, elegant, sierlijk en het is alsof je in een bos een hert ziet liggen dat zo verschrikt weg kan springen als het je hoort. Een mooi moment gevangen in de tijd. Het mooie vind ik ook dat het hert in een ongebruikelijke houding ligt, met zijn poten onder hem gevouwen. Herten zijn een dankbaar onderwerp voor vele kunstenaars, maar in deze houding worden ze niet vaak weergegeven.

Ook de basis, die uit palissanderhout is gesneden, is sierlijk en net zo elegant als het hert.

Het hert is gesigneerd aan de onderzijde met "B. Jordens, 1944".

Biografie:
Barend Jordens (Amsterdam, 17 dec.1888- 3 april 1972), beeldhouwer, aquarellist, keramist, glasontwerper, monumentaal kunstenaar, meubelontwerper, kortom een alleskunner, zoals niet ongebruikelijk was in die tijd.

Barend Jordens volgde zijn opleiding aan de Teekenschool voor Kunstambachten in Amsterdam, van 1904 tot 1908. Hij was een leerling van Oosschot. In 1919 werd hij leraar aan de Kunstnijverheid- en Teekenschool Quellinus. Hij gaf les in boetseren en houtsnijden.

Barend Jordens werd vooral als beeldhouwer bekend. Hij werkte vooral in hout en brons.

Hij maakte ornamenten voor meubelen en werkte onder meer voor de Bazel en Lauweriks. Jordens maakte ook architecturale beeldhouwwerken, zoals de sculpturale elementen aan de gevel van Tuschinski van 1919-1921.In 1956 heeft hij ook glas in lood ramen ontworpen.

Naast zijn werk aan de academie en voor projecten, exposeerde Barend Jordens ook. Zo exposeerde hij zijn werk op de beroemde Wereldtentoonstelling Arts Décoratifs in 1925, in Parijs. Hij ontving daar een zilveren medaille voor zijn werk.

Barend Jordens exposeerde in het Stedelijk Museum in Amsterdam in 1925, samen met Piet van Wijngaerdt.

Jordens werkte eerst in de Amsterdamse school stijl, later werd zijn stijl meer expressionistisch waarna zijn werk steeds gestileerder werd. Eind jaren 30 werd zijn manier van werken meer naturalistisch. Dit hert is daar een mooi voorbeeld van.

Literatuur:
- Titus M. Eliëns, Marjan Groot, Frans Leidelmeijer; 'Kunstnijverheid in Nederland, 1880-1940', V+K Publishing / Inmerc, 1997, Bussum. P. 223.
- Rein Stuurman & Janny Stuurman-Aalbers; 'Wat zijn sculpturen waard', Scriptum Art, Schiedam, NL, 2014. P. 54.
- Rob Zeegers, Janny Stuurman-Aalbers, Reinold Stuurman; Scriptum Art, Schiedam, NL & Snoeck-Decaju & Zoon, Gent, België, 2000. P. 169.


Conditie

Het linkeroor is gerestaureerd door een restaurator.


Materiaal:
Hout

Afmetingen:
Hert
Lengte: 19 cm (7,48")
Breedte: 5 cm (1,97")
Hoogte: 19,5 cm (7,68")
Basis:
Lengte: 16,2 cm (6,38")
Breedte: 6 cm (2,36")
Hoogte: 2,3 cm (91")

Jaar:
1944

Herkomst:
Nederland

Kunstenaar / atelier:
Barend Jordens,