Vlotte schets in inkt van een jonge vrouw, die aan het roken is en op een haast verveelde manier naar haar portrettist kijkt. Heel mooi en raak getroffen in een paar halen. De aandacht heeft Jacques Villon op het gezicht gelegd, de rest van de lijnen laat hij haast wegvloeien, als niet meer ter zake doende, zo lijkt het.
Is het zijn model, die nog even een sigaretje rookt na het poseren? Of is het een snelle schets gemaakt in een bar, waar hij haar ziet zitten, een beetje moe en verveeld.
Het ademt in ieder geval de sfeer uit van Parijs rond 1920. Alsof Jacques Villon de tijd heeft gevangen op een stukje papier.
En dat kon hij als de beste, op vele manieren, als illustrator voor de krant, magazines en affiches in het begin van zijn carriere, maar ook later is hij daar nooit mee gestopt. Hij is wereldberoemd geworden als groot tekenaar, graficus en schilder, een kubist, oprichter van de beroemde 'Groupe d'Or' of nog beter bekend als 'Groupe Puteaux', een Avant Gardist pur sang.
De inkttekening is gesigneerd linksonder met 'Jacques Villon'.
Biografie:
Jacques Villon, geboren als Gaston Duchamp op 31 juli 1875 in
Damville, Frankrijk, was een vooraanstaande Franse kunstenaar die een
belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van het kubisme. Als oudere
broer van Marcel Duchamp, een van de grondleggers van het dadaïsme, en
Raymond Duchamp-Villon, een beeldhouwer, en zus Suzanne Duchamp, schilderes, groeide Villon op in een
artistiek gezin dat zijn passie voor kunst stimuleerde. Om zich te onderscheiden van zijn broers en zus nam hij op een gegeven moment de naam aan van de Franse middeleeuwse dichter François Villon en ging zich Jacques Villon noemen.
Villon, geschoold aan de Académie Julian, begon zijn artistieke loopbaan als illustrator en grafisch ontwerper. Hij was destijds beïnvloedt door Edgar Degas, Henri de Toulouse-Lautrec en Théophile-Alexandre Steinlen maar hij verlangde naar meer diepgang en expressie in zijn werk. Hij experimenteerde met verschillende stijlen en technieken voordat hij zijn ware roeping vond in het kubisme, een avant-gardistische stroming die het traditionele begrip van ruimte en vorm uitdaagde.
In zijn vroege werken toonde hij invloeden van het impressionisme en het post-impressionisme, maar hij evolueerde al snel naar een meer experimentele stijl.
In de vroege jaren van de 20e eeuw sloot Villon zich aan bij de kring van kunstenaars die bekend stonden als de kubisten, waaronder Pablo Picasso, Georges Braque en Juan Gris.
Samen met zijn broer Marcel Duchamp, Raymond Duchamp-Villon, Albert Gleizes, Fernand Léger, Juan Gris en André l'Hôte richt hij de 'Groupe Puteaux' op, genoemd naar de voorstad in Parijs waar hij sinds 1906 was gaan wonen en waar de groep zich verzamelde in het atelier van Jacques Villon. Ze stonden ook bekend als de 'Groupe d'Or'.
De groep was een belangrijk centrum van experimentele kunst en een broedplaats voor nieuwe ideeën en technieken.
Villon's werk als kubist wordt gekenmerkt door zijn gebruik van geometrische vormen en de fragmentatie van vormen en ruimte. Hij was een meester in het combineren van meerdere gezichtspunten in één enkel beeld, waardoor zijn schilderijen een gevoel van dynamiek en complexiteit kregen.
Naast zijn werk als schilder was Villon ook actief als graficus en beeldhouwer. Hij maakte talrijke tekeningen, etsen, gravures en houtsneden, en zijn werk in de grafische kunsten werd zeer gewaardeerd.
Gedurende zijn carrière exposeerde Villon regelmatig in Parijs en andere grote kunstcentra over de hele wereld. Zijn werk werd erkend en gewaardeerd voor zijn innovatieve benadering van kunst en zijn belangrijke rol in de ontwikkeling van het kubisme.
Jacques Villon stierf op 9 juni 1963 in Puteaux, Frankrijk, maar zijn invloed op de moderne kunst blijft voortleven. Zijn werk wordt nog steeds bewonderd en bestudeerd als een belangrijk onderdeel van de moderne kunstgeschiedenis, en zijn bijdrage aan de Groupe Puteaux en het kubisme wordt erkend als van onschatbare waarde voor de kunstwereld.
Veel grote musea hebben wel een werk van Jacques Villon in hun collectie zoals het MOMA, New York, Bibliothèque Nationale Paris, Museum of Fine Arts Boston, Guggenheim New York, Moderne Art Museum Ville de Paris, Art Institute of Chicago en vele anderen zoals ons eigen Rijksmuseum.
Literatuur:
- Benezit; Dictionary of Artists, volume 14, p. 340-344. Éditions Gründ Paris, 2006.
- Patricia Frantz Kery; , 'Art Deco Graphics', by Balanced House Ltd, Abrams, New York 1986. P. 53
-Douglas
Cooper; 'The Cubist Epoch', Phaidon Press Limited Oxford in association
with the LA County Museum of Art & the Metropolitan Museum of Art,
1976, P. 97, 100-2, 104, 109, 111, 112-4, 115,117-8, 121, 150, 155,
175,99, 316.
Er zit een klein scheurtje in het papier en een vouwtje bij een hoekje, links onderin. Het papier is ook iets vergeeld door de tijd.
Materiaal:
Inkt op papier
Afmetingen:
Lengte: 38 cm
(14,96")
Breedte: 32,5 cm
(12,8")
Framed:
Lengte: 58 cm
(22,83")
Breedte: 52,5 cm
(20,67")
Jaar:
circa 1920
Herkomst:
Frankrijk
Kunstenaar / atelier:
Jacques Villon,