Mooie grote eend, een Indische eend, vermoed ik, die direct gesneden is uit palissanderhout. Het is een ontwerp van de Franse beeldhouwer Emile Just Bachelet, (Nancy,1892-1981). Bachelet heeft diverse uitvoeringen van dezelfde eend gemaakt in steeds een andere houding, allemaal direct gesneden uit palissanderhout.
Bachelet heeft meerdere dierfiguren gemaakt, ze zijn gestileerd, maar toch heel erg dier gebleven, haast gepolijst. Heel knap. Zo aanraakbaar. Naast zijn houten sculpturen voor SAS Paris heeft hij ook diverse bronzen dieren gemaakt. Hij werkte met diverse materialen als beeldhouwer, bijvoorbeeld ook met ivoor en marmer. Hij heeft ook voor Sèvres diverse ontwerpen in porselein gemaakt. Hij was veelzijdig en heeft zich nooit echt gespecialiseerd als kunstenaar.
Deze eend is gemaakt eind jaren 1920-1930, hij was toen al een gevestigd kunstenaar die op de Salon exposeerde in Parijs. Hij was één van de oprichters van S.A.S Paris. Édition S.A.S. Paris (Societé des Artistes de Salon) was opgericht door de kunstenaars (beeldhouwers) zelf die op de Salon des Artistes stonden en hun eigen werk in editie lieten uitvoeren. Eind jaren 20, begin jaren 30 werden deze houten sculpturen op de Salon tentoongesteld en soms ook in een kleine oplage voor opdrachtgevers als DIM (Decoration Interieure Moderne). Kunstenaars als Adnet, Sandoz, Privat, de Canto de Maya, de gebroeders Martel en natuurlijk Emile Just Bachelet maakten allemaal deel uit van Édition S.A.S. Paris.
Tegenwoordig zijn juist deze houten sculpturen, die meestal in palissanderhout zijn uitgevoerd, zeer gewild bij de verzamelaar. De kwaliteit van het snijwerk is zeer hoog en de edities zijn heel klein, waardoor de werken vrij zeldzaam zijn. Vaak zijn ze ook opgenomen in museumcollecties.
In de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw zie je eigenlijk voor het eerst de commercie verschijnen in de kunstwereld, althans in een vorm die er eerst niet was. Kunst moest ook voor de middenklasse bereikbaar zijn, eigenlijk het liefst voor iedereen. Dus werden er sculpturen gegoten in grotere oplages en vaker met goedkoper materiaal dan brons, bijvoorbeeld spelter, een mix van metalen.
Zo zagen beeldhouwers hun werk ineens commercieel worden. Dat had leuke kanten, veel beeldhouwers kregen kansen die ze anders misschien niet gekregen hadden, er was meer mogelijk, ook vernieuwing in de kunst kreeg meer kans, er waren meer raakvlakken met mode en de waan van de dag.
Maar het had ook negatieve kanten, kunstenaars werden soms slecht betaald, onder druk gezet, of ze stonden onder contract en moesten dan iets produceren waar ze zelf niet achter stonden en de uitgever zelf was degene die er in ieder geval altijd wel goed aan verdiende.
Door zelf het heft in handen te nemen, bleven de kunstenaars eigen baas, konden ze de kwaliteit bewaken en toch geld verdienen zonder tussenkomst van derden. Tevens was het misschien ook wel een protest. Maar dat is een vrije interpretatie van mijn kant.
De eend is goed gesigneerd. Aan de zijkant is de signatuur "E.J. Bachelet", aan de achterzijde staat in een vierkante omlijsting "S.A.S. Paris" en op de onderzijde staat het nummer 12 en "MADE IN FRANCE" gestempeld.
De eend is prachtig gepatineerd, helemaal overeenkomstig met de leeftijd van de sculptuur.
Emile Just Bachelet (Nancy, 1892-1981) was een Franse beeldhouwer die bekend stond om zijn gevarieerde oeuvre, gekenmerkt door elegantie, verfijning en oog voor detail. Geboren in 1892, Nancy, toonde Bachelet al op jonge leeftijd interesse voor de oude sculpturen die in zijn regio werden ontdekt.
Bachelet studeerde eerst aan de Academie des Beaux-Arts bij Victor Prouvé, destijds een centrale figuur in de Art Nouveau beweging, daarna vervolgde hij zijn opleiding in Parijs bij Coutan.
Gedurende zijn carrière toonde Bachelet een opmerkelijke veelzijdigheid, werkend met een breed scala aan materialen, waaronder hout, brons, ivoor, marmer en porselein. Zijn ivoren snijwerken zijn uitzonderlijk mooi.
Zijn beeldhouwwerken omvatten verschillende onderwerpen, van dieren, vooral boerderijdieren en menselijke figuren tot decoratieve motieven en architectonische elementen. Opvallend is zijn stilering, heel natuurlijk maar altijd aanwezig. Een criticus omschreef dat als dat hij zou vluchten voor het realisme. Dit was in de jaren 20.
Een belangrijke bijdrage van Bachelet aan de kunstwereld was zijn betrokkenheid bij Édition S.A.S. Paris (Société des Artistes de Salon), een collectief opgericht door kunstenaars zelf om hun werken tentoon te stellen en te publiceren. Bachelet zijn beeldhouwwerken, vaak uitgevoerd in kleine edities, werden tentoongesteld op prestigieuze locaties zoals de Salon des Artistes, waar ze brede erkenning kregen.
Bachelet zijn meesterschap in vorm en techniek, gecombineerd met zijn aangeboren gevoel voor esthetiek, leverde hem erkenning op als een van de toonaangevende beeldhouwers van zijn tijd. Zijn werken werden gekenmerkt door zijn vakmanschap, nauwgezette aandacht voor detail en een harmonieuze balans tussen traditie en innovatie.
Gedurende zijn lange en vruchtbare carrière ontving Bachelet talrijke opdrachten voor openbare monumenten, architectonische versieringen en decoratieve beeldhouwwerken. Zijn creaties versierden privéwoningen, openbare ruimtes en culturele instellingen.
Naast zijn artistieke activiteiten was Bachelet actief betrokken bij het culturele leven van zijn gemeenschap, deel te nemen aan tentoonstellingen, artistieke verenigingen en samenwerkingsprojecten. Zijn toewijding aan zijn vak en zijn toewijding aan zijn vak leverden hem het respect en de bewondering op van zijn collega's en opdrachtgevers.
Hij had veel opdrachten, hij was heel divers, hij ontwierp puien, monumenten, maar maakte ook diverse kleinere werken en dierfiguren. Hij had een mooie woning en atelier in Nancy, waar hij tot het uitbreken van WOII
woonde. Toen verhuisde hij naar Aix en Provence waar hij tot zijn dood in 1981, is blijven werken en wonen.
De beeldhouwwerken van Emile Just Bachelet zijn nog steeds te zien, in het landschap en in diverse musea zoals bijvoorbeeld Musée des Beaux-Arts Nancy en Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris.
- Thierry Roche; 'Dictionnaire biographique des sculpteurs des années 1920-30', Édition Beau-Fixe, 2007. P. 38.
- Alistair Duncan; 'Art Deco Sculpture', Thames & Hudson, London 2016. P. 371.
- Duncan, Alastair; "Art deco Complete - The Definitive Guide to the Decorative Arts of the 1920's & 30's", Thames & Hudson, London. 2009. P. 322, 325 en 492.
Goed, de snavel heeft een kleine, haast onzichtbare restauratie, uitgevoerd door een professionele restaurator.
Materiaal:
Palissander
Afmetingen:
Lengte: 18 cm
(7,09")
Hoogte: 32,5 cm
(12,8")
Periode:
eind 1920-1935
Herkomst:
Frankrijk
Kunstenaar / atelier:
Emile Just Bachelet,